Nieuwsbrief


Overlast taxi’s NH Barbizon
De overlast van taxichauffeur op de PH Kade bij het NH Palace hotel is toegenomen. Nu het rustiger met werk is zoeken taxichauffeurs naar klanten en schromen niet om daarvoor op plekken te staan waar dat (op bepaalde tijden) verboden is of alleen toegestaan voor emissievrije taxi’s. Handhaving zal daar dan ook de komende tijd meer zichtbaar als ook onzichtbaar toezicht gaan houden. Overtreders krijgen een RvB (Platformtaxi’s een boete en of last onder dwangsom) Van de TTO wordt verwacht dat er een maatregel wordt toegepast die bij een dergelijke overteding een onvoorwaardelijke schorsing betekend.


Weteringcircuit – Frederiksplein
Ook met een LBO ontheffing is het niet toegestaan om om dat traject gebruik te maken van de Lijnbusbaan. Handhaving en ook Politie nemen je ontheffing in bij constatering. Dus vermijd dit traject en wees alert.

  • TCA Airport met sedans
  • STN (Noot – Schiphol Taxi Network) met sedans
  • Schiphol Taxi met sedans
  • Schipholservice met busjes

Voor het Aanvullend Vervoer brengt de nieuwe concessie een aantal wijzigingen met zich mee, die invloed hebben op de manier waarop er gewerkt gaat worden in het standplaats-taxi proces. Hieronder volgt een opsomming van die wijzigingen – graag verzoeken wij u uw aangeslotenen daarover te informeren.

Aantal plekken op de A-baan voor Aanvullend Vervoer

Vanaf 1-11-2025 gaan de Aanvullend Vervoerders beschikken over 6 Opstelplekken op de A-baan (3 voor sedans en 3 voor taxibussen).

  • Aan de aanvullende taxi’s van het type SEDAN worden ten minste 3 van de 6 voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep taxi’s (SEDAN) voorrang in geval een positie van een concessionaris (type sedan) aangevuld kan worden. Vanaf 1-11-2025 zijn er 3 concessionarissen (type sedan) actief met elk 2 plekken op de A-baan.
  • Aan de aanvullende taxi’s van het type TAXIBUS worden ten minste 3 van de 6 voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep taxi’s (TAXIBUS) voorrang in geval een positie van een concessionaris (type bus) aangevuld kan worden. Vanaf 1-11-2025 is er 1 concessionaris (type bus) actief met 2 plekken op de A-baan.
  1. Opstelplekken in de buffer

Vanaf 1-11-2025 wordt de concessionaris die rijdt met busjes achter de “vrije” slagboom gepositioneerd, in het deel van de buffer dat nu enkel door de aanvullers wordt gebruikt. Die busjes zullen zich (ongeveer) gaan opstellen zoals op onderstaande schets weergegeven (het betreft de 12 paarse plekken). Betreffende busjes zullen net als de aanvullers door de MP3 de buffer inrijden.

Voor de Aanvullend Vervoerders verandert er niets aan de wijze waarop zij de buffer inrijden, zich opstellen, of de buffer uitrijden. Wel verandert er iets aan het uitrijden van de buffer “zonder rit vanaf de taxistandplaats”, zoals aanvullers doen bij een spoedgeval of diep in de nacht. Ze kunnen in die situatie immers geen gebruik maken van de “vrije” slagboom, zoals op dit moment wel het geval is. Ter vervanging wordt er – op de plek van de pijl in onderstaande schets – een extra uitgang uit de buffer gemaakt (door een deel van een hek te verwijderen). Helaas staat er op die plek geen slagboom, betreffende plek zal afgezet worden met pylonen.

Nieuwe procedure voor wegrijden “zonder rit” // Indien een aanvuller vanaf 1-11-2025 de buffer wenst te verlaten dient hij contact op te nemen met de in de buffer aanwezige STC-coördinator; of – indien deze coördinator niet zichtbaar aanwezig is in de buffer – telefonisch contact op te nemen (06 – 3411 4641 // STC buffer-coördinator). Na contact kan de aanvuller dan wegrijden door de pylonen bij het hek te verwijderen en daarna weer terug te plaatsen. Contact met de coördinator is noodzakelijk omdat anders de buffer-aantallen niet meer kloppen, en de buffer onterecht VOL kan raken.

Nieuwe RAV

STC zal deze wijzigingen opnemen in een nieuwe Regeling Aanvullend Vervoer – die wij per 1-2-2026 van kracht willen laten worden. Na de implementatie van de concessie gaan wij aan de nodige aanpassingen werken zodat we de RAV medio december 2025 aan de GTO’s ter beschikking kunnen stellen. De GTO’s kunnen januari en februari 2026 dan gebruiken om vervoerders de nieuwe RAV te laten ondertekenen (deels met terugwerkende kracht).

  1. Tarief vanaf 1-1-2026

Per 1-1-2026 wordt de Vergoeding die Aanvullend Vervoerders betalen per rit opgehoogd naar Euro 4,35 excl. BTW per rit (tarief is nu Euro 4,10 excl. BTW). Betreffende toename is nodig ter dekking van de stijgende STC-kosten per rit en daarmee procentueel wat hoger dan de stijging van LTI-index (verwachting = 3,86%) waarmee de maximumtarieven opgehoogd zullen gaan worden.

Ouder nieuws

Al geruime tijd constateren wij een zorgwekkende toename van chauffeurs die zich zonder dat er sprake is van vooruit besteld vervoer zich ophouden bij het Ibis Hotel aan de achterzijde van Amsterdam Centraal Station.


Dit gedrag is onacceptabel en leidt tot oneerlijke situaties, waarbij de TTO-chauffeurs op de standplaats direct worden benadeeld. Zij wachten daar immers keurig op hun beurt om een rit te krijgen. Ook handhaving heeft ons nadrukkelijk gewezen op deze ontwikkeling en verzocht hiertegen op te treden. Indien uit eigen waarneming van onze controleur wordt vastgesteld dat een TAT-chauffeur zich aan dit gedrag schuldig maakt, volgt een onvoorwaardelijke schorsing, conform het normen- en waardenprotocol van TAT. Een zienswijze kan uitsluitend schriftelijk (per e-mail) worden ingediend. Alleen wanneer een volledig en aantoonbaar ontlastende verklaring wordt overgelegd, zal de maatregel worden heroverwogen.Wij rekenen op ieders medewerking om gezamenlijk de professionaliteit en goede reputatie van TTO Take a Taxi Amsterdam te waarborgen.



IBIS CS
Handhaving maakt zonder uitzondering een RvB op bij constatering

Controle en handhaving

Onze vaste controleur, evenals bestuursleden van TAT die controlerende taken uitvoeren, zijn allen door TAT geautoriseerd om op te treden tegen chauffeurs die zich niet aan de geldende regelgeving houden. Een rapport dat is opgemaakt door één van onze controleurs heeft meer bewijskracht dan een enkele ontkenning door een chauffeur. Ook in dergelijke situaties blijft het recht bestaan om een zienswijze in te dienen, maar dit kan uitsluitend schriftelijk per e-mail worden gedaan. Controleurs hebben de bevoegdheid om, indien daar aanleiding toe is, het daklicht en/of de raamkaart van de chauffeur in bewaring te nemen. Iedere chauffeur is verplicht om aanwijzingen van een TAT-controleur stipt en onmiddellijk op te volgen.

Rapport van Bevindingen (RvB) en zienswijze

Wanneer er door handhaving of een andere toezichthoudende instantie een Rapport van Bevindingen (RvB) tegen jou wordt opgemaakt en je het daar niet mee eens bent, dien je direct ter plaatse een verklaring af te geven waarin je jouw standpunt en motivatie toelicht. Het achteraf alsnog proberen iets toe te lichten of recht te zetten zal niet worden meegenomen en betekent dat de TTO een maatregel zal opleggen op basis van het rapport. Zodra wij het RvB hebben ontvangen, word je uitgenodigd op kantoor om je zienswijze mondeling toe te lichten. Heb je op het moment van de constatering geen verklaring afgegeven, dan blijft het recht op een zienswijze uiteraard bestaan, maar deze dien je dan uitsluitend per e-mail in te dienen.

Klantvriendelijkheid en ritweigering CS

Klanten die bewust kiezen voor een TTO-taxi in plaats van een platformtaxi zoals Uber, Bolt of anderen, moeten wij koesteren. Iedere klant die wordt geweigerd of onjuist behandeld, is een klant die wij definitief kwijtraken — en dat betekent uiteindelijk langere wachttijden voor iedereen. De afgelopen periode ontvangen wij regelmatig klachten van klanten die aangeven te zijn geweigerd omdat de rit te kort zou zijn, of dat er een bedrag is gevraagd dat aanzienlijk hoger ligt dan het bedrag op de taximeter. Ook dit wordt beschouwd als weigeren van een rit, en hiertegen treden wij streng en consequent op. Bij dit soort meldingen blijft het recht op een zienswijze bestaan, maar ook hier geldt dat deze uitsluitend per e-mail kan worden ingediend.

Contact met TAT opnemen

Heb je vragen over een wijziging van je gegevens of andere vraag/opmerking? Neem dan contact op met ons kantoor via het contactformulier voor chauffeurs, In het formulier kun je het onderwerp van je bericht aangeven , zodat het direct bij de juiste afdeling terechtkomt. De formulieren die bij ons binnenkomen worden dagelijks gelezen, ook in het weekend. Let op: e-mails die in plaats van het contactformulier worden verzonden, worden in principe niet in behandeling genomen.

Scroll naar boven